תאונת דרכים עם רכב כיבוי אש

כאשר מתרחשת תאונת דרכים בה מעורב רכב כיבוי אש, ולוחמי האש נפגעים, עולה השאלה – מה דין נזקי הגוף של לוחמי האש? כמו כן, האם מדובר בתאונת עבודה? האם מדובר בתאונה “רגילה” בה פונים לחברת הביטוח של הרכב הפוגע?

על מנת להבין את התמונה הרחבה בנוגע לגוף האחראי על מערך כיבוי האש בישראל בכלל, ובעת תאונת דרכים בפרט, נחל בסקירה קצרה שתסייע לנו להתמצא בנתונים. כשמדברים על מכבי האש בישראל בכלל, כדאי להבדיל בין לפני “אסון הכרמל” ואחריו. מדוע? לפני אסון הכרמל, אשר ארע ב-2010 וגבה את חייהם של 44 איש, מערך מכבי האש בישראל השתייך לרשויות המקומיות, כלומר למשרד הפנים.

לאחר אסון הכרמל הוחלט על רפורמה בהתנהלות וכל מערך מכבי האש הפך להיות משויך למשרד לביטחון פנים. המשרד לביטחון פנים לקח אחריות תחת פיקוד אחד כולל, בעקבות אסון הכרמל.

מה הקשר בין המשרד לביטחון פנים לבין לוחם אש שנפגע בתאונת דרכים?

הקשר מתבקש מכיוון שבאמצעותו אנו למדים על מעמדו של לוחם האש ועל הגוף האחראי עליו. אם עד אסון הכרמל, הגוף האחראי על מכבי האש היה הרשות המקומית, הרי שכיום, האחריות עברה למשרד לביטחון פנים.

כלומר, לוחם אש אשר נפגע בתאונת דרכים עם רכב כיבוי אש, משמע, הפגיעה נעשתה תוך כדי העבודה, על כן יודיע הנפגע למוסד לביטוח הלאומי על קרות התאונה, על מנת לקבל פיצוי כספי בגין נזקיו בתור נפגע עבודה.

מכאן, שלוחם האש זכאי לדרוש פיצויים הן מחברת הביטוח אשר מבטחת בביטוח חובה את רכב כיבוי האש, והן מהמוסד לביטוח הלאומי, בהיות האירוע תאונת עבודה.

אופן הגשת תביעת פיצויים לחברת הביטוח אשר מבטחת את רכב כיבוי האש

בפני לוחם האש עומדת האפשרות והזכות לתבוע את חברת הביטוח של הכבאית (רכב כיבוי האש), על מנת לקבל פיצויים על נזקי גוף מהתאונה. ניתן לבצע הליך זה באמצעות סיוע של עורך דין מומחה בתאונות דרכים, על מנת למצות את אפשרויות הפיצוי העומדות בפני לוחם האש, עד תום.

כיוון ומדובר בתאונת עבודה, עומדת ללוחם האש זכות נוספת להגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי בגין תאונת עבודה. מיד נפרט כיצד יש לפעול בהליך זה, אך חשוב לציין כבר עתה כי לא ניתן לקבל כפל פיצויים, מחברת הביטוח ומהמוסד לביטוח לאומי יחדיו.

אופן הגשת תביעת פיצויים עבור תאונת עבודה למוסד לביטוח לאומי

על מנת שהמוסד לביטוח לאומי יכיר בתאונת הדרכים כתאונת עבודה, יש להגיש “תביעה לתשלום דמי פגיעה” – על הנפגע למלא טופס “תביעה לתשלום דמי פגיעה והודעה על פגיעה בעבודה” – טופס בל 211. זהו סדר הדברים:

  1. את טופס התביעה המלא והחתום (הן ע”י העובד והן ע”י המעסיק) יש להגיש לביטוח לאומי למחלקת נפגעי תאונות עבודה בצירוף המסמכים הרלוונטיים.
  2. במידה ונדחתה התביעה להכרה כתאונת עבודה אפשר לערער לפני בית הדין האזורי לעבודה. את הערעור יש להגיש לבית הדין האזורי בתוך 12 חודשים מיום קבלת מכתב הדחיה מהמוסד לביטוח לאומי.
  3. במידה והתאונה הוכרה כתאונת עבודה והנפגע פונה באמבולנס, הוא יהיה זכאי להחזר מהביטוח הלאומי עבור הוצאת פינוי באמבולנס ביום התאונה.​ במידה ולא נותרה לנפגע נכות, ניתן יהיה במקביל לתבוע את חברת הביטוח (חובה) של רכב הכבאית, על מנת לקבל פיצוי כספי נוסף.

מהי גמלת נכות מעבודה – במסגרת הביטוח הלאומי

מי שנפגע בתאונת הדרכים והוכר גם על ידי המוסד לביטוח לאומי כנפגע עבודה, עשוי להיות זכאי לגמלת נכות מעבודה, במידה ויתגלה כי נותרה לו נכות בגין התאונה. לשם כך יש להגיש תביעה למוסד לביטוח הלאומי לקביעת דרגת נכות מעבודה ולתשלום גמלת נכות (טופס בל 200). את טופס התביעה יש להגיש בתוך 12 חודשים מהמועד בו המוסד לביטוח לאומי הכיר בתאונת הדרכים כתאונת עבודה.

חשוב לדעת – הגשה מאוחרת יותר, עלולה לפגוע בקצבת הנכות באופן מלא או חלקי.

רצוי להגיש את התביעה לקביעת דרגת נכות, בסמוך לתום תקופת תשלום דמי הפגיעה, לאור העובדה כי נפגע שנקבעה לו דרגת נכות מעבודה (גם אם בשיעור 0%) אינו זכאי עוד לתשלום דמי פגיעה. מומלץ להסתייע בעורך דין לצורך הכנה לוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי ולליווי בה, שכן מסקנות הוועדה הרפואית תהיינה בעלות חשיבות מכריעה בקביעת הנכות הרפואית.

כאשר מדובר בתאונות דרכים בהם מעורבים שוטרים, אנשי קבע ושירות הביטחון, הנושא מורכב יותר מבחינת האפשרויות העומדות בפני הנפגע, על מנת למצות את המקסימום במסלול התביעה, ולקבל את מירב הפיצויים.

* האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני והעושה שימוש בתוכן עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו.
ייעוץ ראשוני