תאונת דרכים קטלנית

תאונת דרכים קטלנית היא אירוע טרגי בו נהרג אדם אחד או יותר, עת נהג ברכב, נסע בו או נפגע ממנו. אובדן חיים של אדם, אשר קיפח את חייו בטרם עת כתוצאה מתאונת דרכים קטלנית, קשה מנשוא עבור כל בני משפחתו. מקרים טרגיים דוגמת מוות של ילד שהותיר אחריו הורים ואחים, ילדים שהתייתמו מהוריהם, או כל מוות של אדם קרוב אחר, כופים מציאות מטלטלת של צלקות ופצעים שיתקשו להגליד עבור כל בני המשפחה.

בנוסף לכך ולמרבה הצער, אובדן של אדם קרוב בטרם עת כתוצאה מתאונת דרכים, גם עלול להוביל לפגיעה כלכלית קשה במשפחתו, במיוחד במקרים בהם המנוח היה זה שאחראי לעיקר מקור הפרנסה בבית. משכך, נושא קבלת פיצויים כספיים עשויי לסייע משמעותית לשיקום הנפשי ולמצב הכלכלי של היורשים והתלויים במנוח.

הזכות לפיצויים במקרה של פגיעה או מוות כתוצאה מתאונת דרכים היא מוחלטת ואינה תלויה בשאלת האשם. הזכאות להגשת התביעה עומד לטובת עיזבון המנוח או ליורשיו החוקיים, על פי דיני הירושה. את תביעת הפיצויים יש להגיש נגד החברה המבטחת בביטוח חובה את הרכבים המעורבים בתאונה. במקרים מסוימים, בהם לא ידועה זהות החברה המבטחת, התביעה תופנה נגד הקרן הממשלתית לנפגעי תאונות דרכים – “קרנית”.

לתביעת הפיצויים נדרש לצרף תעודת פטירה ומסמכים נוספים שייתמכו באופן חישוב גובה הפיצויים. חישוב הפיצויים נקבע על פי פרמטרים שונים, כגון גיל המנוח, עיסוקו, גובה השתכרותו ועוד. ניתן להגיש את התביעה באופן עצמאי, אולם הדבר לא מומלץ לאור מורכבות אופן חישוב הפיצויים והקושי האמוציונאלי הכרוך בכך. רצוי לפנות לעורך דין העוסק בטיפול תביעות נפגעי תאונות דרכים, על מנת לזכות בפיצוי מקסימלי.

כמו כן, על אף האמור, ייתכנו מקרים השוללים את זכותו של נפגע או עזבונו לקבלת פיצויים. מדובר במקרים בהם נגרמה תאונת הדרכים בכוונה (בזדון), או כאשר המנוח נהג ברכב ללא רשות מבעליו. כך גם בנוגע למקרים בהם המנוח נעדר רישיון נהיגה מתאים או כיסוי של ביטוח חובה. בנסיבות אלו, גם אם מדובר בתאונת דרכים קטלנית לא תעמוד לעיזבון או ליורשים זכות לפיצויים. עם זאת, זכותם של התלויים במנוח, בני משפחה שפרנסתם עליו, יהיו זכאים לפיצויים על אף הנסיבות האמורות.

* האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני והעושה שימוש בתוכן עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו.
ייעוץ ראשוני