תשלום תכוף לכיסוי הוצאות בתקופת ההחלמה

תביעות לפיצויים עקב תאונות דרכים יכולות לעיתים להימשך על פני תקופה ממושכת, לרבות במקרים של פגיעה קשה, בהם נאלץ הנפגע להתמודד בנוסף לפגיעה הגופנית והנפשית, גם עם פגיעה כלכלית, נוכח הוצאות רפואיות, סיעוד והפסדי השתכרות, כאשר מצד אחד הוא נותר ללא הכנסה ומצד שני הוא ממשיך לשלם חשבונות מחייה באופן שוטף.

על כן, חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קבע תקנות המאפשרות לנפגע לפנות לחברת הביטוח בדרישה לקבלת פיצוי כספי ראשוני, על חשבון סכום הפיצויים הכוללים שייפסקו לזכותו בסיום ההליך. הדבר קבוע בחוק כאמור ומכונה “תשלום תכוף”. לפיכך, מי שחייב בתשלום פיצויים לנפגע תאונות דרכים (לרוב חברת הביטוח), ישלם לנפגע, או לתלויים כלכלית בו, סך ראשוני על חשבון הפיצויים הכולל, בתוך 60 ימים מיום קבלת הדרישה :

1. כיסוי הוצאות רפואיות שהוציא הנפגע, לרבות הוצאות אשפוז בבית חולים.
2. תשלומים חודשיים עבור הוצאות רפואיות, והוצאות מחייה של הנפגע ושל התלויים כלכלית בו.

מסמכים נדרשים בדרישה לקבלת תשלום תכוף

דרישת תשלום תכוף תופנה לרוב לחברה המבטחת, ובמקרה שזהותה אינה ידועה, אזי לקרן לנפגעי תאונות דרכים – “קרנית”. לדרישת התשלום יש לצרף מסמכים ותיעוד רפואי, כגון:

⦁ דו”ח טיפול רפואי ראשוני – דו”ח אמבולנס/מיון, סיכום אשפוז/שחרור מבית החולים
⦁ 6 תלושי שכר או דו”ח הכנסות של הנפגע טרם התאונה
⦁ קבלות בגין הוצאות רפואיות וסיוע סיעודי
⦁ פירוט הוצאות מחייה של הנפגע
⦁ פירוט הוצאות מחייה של התלויים כלכלית בו -משכנתה/הלוואות, הוצאות ניהול משק בית וכיו”ב
⦁ אישור משטרה על מעורבות בתאונות דרכים

תביעה לתשלום תכוף במקרה של סירוב דרישה

אם הדרישה לתשלום תכוף לא נענתה על ידי חברת הביטוח בתוך 60 ימים כאמור, הנפגע או התלויים בו, רשאים להגיש את בקשתם לתשלום תכוף לבית המשפט הקרוב למחוז מגוריהם. החלטת בית המשפט בבקשה לתשלום תכוף, אינה בגדר קביעה מחייבת לצורך הכרעה בתביעת הפיצויים עיקרית.

כמו כן, בקביעת גובה תשלום תכוף, בית המשפט לא יפסוק על תשלום תכוף לפרק זמן העולה על שנתיים, למעט במקרים חריגים. בנוסף לכך, לא ניתן להגיש בקשה המשנה את החלטת בית המשפט לאחר קביעתו בנוגע לתשלום תכוף, אלא אם חלפו 6 חודשים והשתנו הנסיבות במידה שמצדיקות מתן החלטה חדשה.

* האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני והעושה שימוש בתוכן עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו.
ייעוץ ראשוני