פיצויים לרוכב אופניים חשמליים עקב תאונת דרכים

מעורבות רוכב אופניים חשמליים בתאונה עצמית

כיוון והיום החוק לא מחייב את חברות הביטוח לבטח אופניים חשמליים, ובמקביל אף לא מחייב את רוכבי האופניים החשמליים לרכוש פוליסת ביטוח, רוכב אופניים חשמליים שייפגע עקב תאונה עצמית כאשר רכב, עלה או ירד מהאופניים, לא יהיה זכאי לפיצוי הקבוע בחוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים כמו כל רכב מנועי. עם זאת, במקרים מתאימים, רוכב האופניים עשוי לזכות בפיצויים מכוח דיני הנזיקין “הרגילים”.

כך למשל, נפילה ופגיעה עקב רכיבה על שביל משובש, או בגין מפגע כלשהו, עשויה להטיל חובת פיצויים, במידה ותוכח אשמתה של הרשות המקומית שבשטחה אירעה התאונה או כל גוף אחר האחראי לתאונה. על הנפגע יהיה להוכיח את נזקיו בכפוף לחוות דעת רפואית הקובעת את שיעור נזקיו (כלומר האם נותרה לו נכות צמיתה או לא) וכן האם הם נגרמו כתוצאה מאותה תאונה.

תאונה של אופניים חשמליים עם הולך רגל

בית המשפט העליון קבע, כי אופניים חשמליים אינם עולים כדי “רכב מנועי” כהגדרתו בחוק. משמע הדבר כי אין חובת ביטוח על כלים אלה. על כן, במקרה של מעורבות בתאונה בין רוכב אופניים חשמליים ובין הולך רגל, אין תחולה לחוק הפיצויים לנפגע תאונות דרכים. בנוסף, במרבית תאונות אלה, הולך הרגל הוא הנפגע העיקרי ועומדת לו זכות לתבוע את נזקיו, אולם רק באמצעות תביעה אישית נגד רוכב האופניים, ובכפוף כאמור להוכחת יסודות עוולת הרשלנות בדיני הנזיקין.

מעורבות רוכב אופניים חשמליים בתאונה עם רכב מנועי

במקרה של מעורבות בתאונת דרכים בין רוכב אופניים לכלי רכב מנועי, כגון מכונית, אופנוע, אוטובוס וכיו”ב, אזי יחול חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, ותעמוד לרוכב האופניים זכות מוחלטת לקבלת פיצויים מאת חברת הביטוח שביטחה את הרכב הפוגע בביטוח חובה ללא תלות בשאלת האשם בתאונה. כלומר, לא משנה האם רוכב האופניים אשם בתאונה או לא.

מעורבות רוכב אופניים חשמליים בתאונת “פגע וברח”

תאונת “פגע וברח” היא תאונה בה לא ידועה זהות הרכב והנהג שמעורבים בה. מי שנפגע חלילה כתוצאה מתאונה כזו בעת שרכב על אופניים חשמליים, זכאי לתבוע את פיצוייו מול הקרן הממשלתית לנפגעי תאונות דרכים – “קרנית” (כמו הולך רגל). תפקיד הקרן הוא לכסות על מקרים בהם לא ידועה זהות הפוגע, וכן מצבים בהם נפגע תאונת דרכים עומד מול מי שאינו מכוסה בביטוח חובה.

* האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני והעושה שימוש בתוכן עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו.
ייעוץ ראשוני