נכה נזקק עקב תאונת עבודה

  • כל עובד שנפגע כתוצאה מפגיעת עבודה ונקבעה לו ע”י המוסד לביטוח לאומי דרגת נכות זמנית, יכול ואולי יהיה זכאי אף לקבלת קצבת נכות נוספת (נכה נזקק).
  • תהליך מימוש הזכות מותנה בהגשת בקשה למוסד לביטוח לאומי להכרה כנכה נזקק.

על פי תקנה 18א לתקנות הביטוח הלאומי – עובד שנפגע בעבודה וכתוצאה מכך נקבעה לו דרגת נכות זמנית, זכאי לממש את זכותו לקבלת קצבת נכות נוספת בדרך של הגשת בקשה להכרה כנכה נזקק. את הבקשה יש להגיש למוסד לביטוח לאומי בסניף הקרוב למקום מגוריו של הנפגע.

על נפגע לפרט על גבי הבקשה (טופס בל 279) את פרטי העסקתו או אי העסקתו ולצרף מסמכים, כגון אישור סיכום ימי מחלה או אשפוז במהלך תקופת הנכות הזמנית, או אישור רפואי מרופא תעסוקתי המעיד על רמת כושר, או אי רמת כושר לעבוד בעבודתו.

לצורך הכרה כנכה נזקק על ידי ועדת הביטוח הלאומי, על הנפגע לעמוד ב-2 תנאים מצטברים:

  1. אין לעובד שנפגע סיכוי סביר לעבוד בעבודה כלשהי: העובד שנפגע אינו מסוגל לשוב ולעבוד בעבודתו או בכל עבודה אחרת. להוכחת תנאי זה, על הנפגע לצרף כאמור תעודה רפואית בדבר פגיעה בכושרו התעסוקתי ובנוסף אישור מהמעסיק על היעדרות מימי עבודה בגין אותה תקופה. אם העובד מסוגל לעבוד בעבודה חלופית אחרת, אזי הוא ייחשב כבעל כושר עבודה ובמקרה כזה לא יוכר כנכה נזקק.
  1. אין לעובד שנפגע הכנסה מהתעסקות: לעובד שנפגע אין הכנסה מהתעסקות – כלומר, הכנסות מעבודה או ממעסיק או מעסק.הכנסה מהתעסקות של עובד שכיר – אם העובד קיבל שכר על לפחות ממחצית ימי העבודה בחודש. כמו כן, גם תשלום בגין הודעה מוקדמת במקרה של פיטורין או התפטרות ייחשב כהכנסה מהתעסקות. וכן גם תקבולים בגין דמי לידה ודמי אבטלה ייחשבו לכאלה.

הכנסה מהתעסקות של עובד עצמאי – כל הכנסה מהעסק, גם אם לא עבד בפועל, תיחשב להכנסה מהתעסקות.

דרישות נוספות והליכי ערעור

תהליך ההכרה כנכה נזקק נערך מול ועדת הביטוח הלאומי, אשר רשאית לבקש להמציא לה מידע ומסמכים נוספים לצורך קבלת החלטה בעניין. כל דרישה לקבלת מידע נוסף או לביצוע חקירה, תפורט ותנומק בפרוטוקול. מידע שהועבר מהביטוח הלאומי אל הוועדה, יועבר גם לנפגע עצמו. על החלטת הועדה ניתן להגיש ערעור לבית הדין האזורי לעבודה שבמחוז מגוריו של הנפגע. המועד להגשת ערעור כאמור, יהיה בתוך 6 חודשים מיום בו התקבלה אצל הנפגע ההחלטה בדבר הכרתו כנכה נזקק.

* האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני והעושה שימוש בתוכן עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו.
ייעוץ ראשוני