פיצוי בגין תאונת דרכים ללא נכות

רבות מתאונות הדרכים גורמות לנזקי גוף קשים, כמו נכות לצמיתות ו/או פגיעה קוגניטיבית, וכן לנזקי גוף קלים יותר, שלא קובעים אחוזי נכות כלל, כמו כאבי גב או צוואר כרוניים, סחרחורות וכאבי ראש וכדומה.

חוק הפלת”ד, כלומר חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע שגם אדם אשר נפגע באופן קל ביותר בתאונת דרכים, יהיה זכאי לפיצויים.

מהי תאונת דרכים?

תאונות דרכים יכולות להתרחש בין רכבים, וכן בין כלי רכב לבין הולך רגל.

“רכב” הוא כל כלי רכב מנועי כפי המוגדר בחוק, שקיימת עבורו פוליסת ביטוח חובה, כגון: אוטובוס, משאית, מכונית, אופנוע, טרקטור וכדומה.

בשנים האחרונות, ישנה עלייה משמעותית בכמות נזקי הגוף שנגרמים לבני אדם כתוצאה מפגיעה של כלים כמו אופניים או קורקינטים חשמליים, ולכן ניסה המחוקק לחייב את המשתמשים בכלים אלה לרכוש פוליסת ביטוח חובה. מהלך חקיקה זה טרם הושלם. לכן, אם הולך רגל ייפגע מאופניים חשמליים, מקרה זה לא יוכר כ”תאונת דרכים”, אך הנפגע יוכל לנסות ולקבל פיצויים ע”י הגשת תביעת נזיקין אזרחית. אך מנגד, אם רוכב הקורקינט או האופניים החשמליים ייפגע מרכב מנועי, מקרה זה ייחשב לתאונת דרכים, ורוכב הקורקינט או האופניים החשמליים ייחשב כהולך רגל.

מי זכאי לפיצוי בגין תאונת דרכים ללא נכות?

חוק הפלת”ד קובע שכל אדם שנגרם לו נזק גופני כתוצאה מתאונת דרכים, יהיה זכאי לפיצויים, ללא כל קשר האם הוא אשם בגרימת התאונה או לא, וללא כל קשר לרמת הפגיעה (נזק גוף) שלו. מכאן, שהפיצויים מגיעים גם למי שנותרה לו נכות לצמיתות וגם למי שנגרם לו נזק גופני קל ביותר, למי שנהג ברכב, נכח ברכב או נפגע מרכב, ואף למי שאשם בתאונה.

בנוסף, גם אם מדובר בנזק גופני זמני שהנפגע כבר החלים ממנו, הוא עדיין יהיה זכאי לפיצויים – עקב הנזק הזמני ובגין ההוצאות שנגרמו לו כתוצאה מהתאונה.

כלומר, כל נזק גופני כתוצאה מתאונת דרכים, בין אם עוד קיים ובין אם לאו, מבטיח את הזכאות לפיצויים.

מה צריך הנפגע לעשות מיד לאחר הפגיעה?

ראשית, כל מי שנפגע בתאונת דרכים, רצוי שיפונה לקבלת טיפול רפואי מזירת התאונה באמצעות אמבלונס.

מיד לאחר מכן, על הנפגע לפנות לקבלת טיפול רפואי מקיף וממוקד, בין אם בבית החולים ובין אם בקופת החולים בה הוא חבר. על הנפגע להקפיד למסור לרופא מידע מקיף ומפורט ככל האפשר, כדי שגובה הפיצויים להם יהיה זכאי בעתיד לא יהיה נמוך מהמגיע לו. כמו כן, חשוב שהנפגע ישכור את שירותיו של עו”ד מתחום תאונות הדרכים, שינחה אותו ויסביר לו כיצד לפעול בכדי להגדיל את הפיצוי שמגיע לו.

אם מדובר בנפגע בתאונה בין רכבים, צריך, יהיה לתבוע את חברת הביטוח שביטחה את הרכב בו נסע/נהג הנפגע בביטוח חובה.

אם מדובר בנפגע הולך רגל, צריך, יהיה לתבוע את חברת הביטוח שביטחה את הרכב הפוגע בביטוח חובה. משכך, הפוגע צריך להעביר לנפגע את פרטיו האישיים ואת פרטי פוליסת ביטוח החובה שלו, כדי שהנפגע יתבע את החברה בה מבוטח רכב הפוגע.

איך נקבע גובה הפיצויים בגין תאונת דרכים ללא נכות?

גובה הפיצויים בגין תאונת דרכים ללא נכות נקבע לפי מספר פרמטרים, המכונים בשפה המשפטית “ראשי נזק”.

להלן העיקריים שבהם:

כאב וסבל: הסכום נקבע, ראשית, על סמך גיל הנפגע. ככל שהנפגע צעיר יותר, הוא כנראה יחיה עם סבלו זמן רב יותר, ולכן יקבל פיצוי גבוה יותר. הסכום המירבי לפיצוי בגין ראש נזק זה עומד היום על סך של כ-180,000 ₪ (נכון לשנת 2021). אם לנפגע נקבעה נכות צמיתה בשיעור של 0%, הפיצוי יהיה בגובה של עד 10% מהסכום המירבי – קרי עד כ- 18,000 ₪.

עזרה מצד ג’: נפגע שנזקק לסיוע רב ממשפחתו כדי להחלים או להשתקם, זכאי לפיצוי שישקף את מאמצי משפחתו, אך עליו לספק אסמכתאות לכך. ככל שהסיוע משמעותי יותר – הפיצוי יהיה גבוה יותר.

הוצאות רפואיות והוצאות נסיעה עקב התאונה: חובה על חברת הביטוח הנתבעת לכסותן.

* האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני והעושה שימוש בתוכן עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו.
ייעוץ ראשוני