זכויותיו של מי שנפגע בתאונה עקב פריקה וטעינה

תאונות דרכים עלולות להתרחש בכל רגע נתון וכתוצאה ממגוון רחב של נסיבות. מעורבות בתאונות דרכים שכיחות יחסית היא פגיעה כתוצאה מעליה או ירידה מכלי רכב, על אף שברוב המקרים מדובר בפגיעה יחסית קלה, חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע, כי כל נזק גוף שנגרם לאדם כתוצאה מכך, יזכה אותו על פיצויים ובכיסוי הוצאות שנגרמו לו כתוצאה מפגיעה זו.

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מחריג את הפגיעה במהלך פריקה וטעינה ממשאית (טריילר או מנוף), רכב מסחרי, רכב משא או כל רכב עבודה אחר, כך שכל מי שנפגע כתוצאה מפריקה וטעינה, לא תיחשב פגיעתו כתאונת דרכים. אך מה קורה כאשר יש שילוב בין השניים – פגיעה כתוצאה מירידה או עליה לרכב בזמן פריקה וטעינה ?

כאמור, פגיעה כתוצאה מירידה או עליה מכלי רכב מהווה תאונת דרכים. אך, מה אם כלי הרכב המעורב בפגיעה, הוא מסוג כלי רכב מסחרי, והפגיעה קרתה תוך כדי פריקה וטעינה? כלומר, האם פגיעה של עובד עת עלה או ירד מכלי רכב מסחרי, כגון משאית טריילר או משאית מנוף תוך כדי הליך פריקה וטעינה של מטען, תיחשב לתאונת דרכים המזכה בפיצויים מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים?

בתי המשפט נחלקו בדעות באשר לסוגיה זו. במשך שנים התקבלו פסיקות סותרות בעניין, עד שבתחילת שנות ה-2000 הגיעה הסוגייה לפתחו של בית המשפט העליון (הלכת אוסם). שם דובר בנהג משאית שנפגע בגפיו עת ירד מארגז המשאית לאחר סיום פריקת סחורה של מזון. בית המשפט העליון קבע ברוב דעות, כי פגיעה של אדם כתוצאה מפעולה של עליה או ירידה מכלי רכב, גם אם הייתה במהלך פריקה וטעינה וחלוקת סחורה, לא תשלול מהנפגע את הזכות לפיצויים מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

מנגד, בית המשפט העליון קבע בעניינו של חסן נביל שנפגע כאשר נפל מארגז משאית בתום פעולת הטעינה, כי מדובר בחלק מפעולת הטעינה ומשכך האירוע לא נכנס ברשימת הפעולות המוגדרות כתאונת דרכים בחוק, שהיא רשימה סגורה ואין לייבא שימושים נוספים לתוכה.

במהלך שנות ה – 2000 הגיעו מקרים רבים של פגיעה כתוצאה מירידה או עליה לרכב בזמן פריקה וטעינה לפתחו של בית המשפט העליון בבקשה שידון ויקבע האם האירוע מהווה תאונת דרכים, ולאחר שבית המשפט העליון סקר וניתח את העובדות לעומקן, הגיע למסקנות שונות במקרים שונים. משכך, רצוי במקרה של פגיעה כתוצאה מירידה או עליה לרכב בזמן פריקה וטעינה, לפנות לעורך דין המתמחה בייצוג נפגעי תאונות דרכים בכדי שיבדוק המקרה לעומקו בכדי להגיע למסקנות הנכונות האם אכן מדובר בתאונת דרכים והאם ניתן לקבל פיצויים בגין כך.

* האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני והעושה שימוש בתוכן עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו.
ייעוץ ראשוני