זכויות הולך רגל שנפגע בתאונת דרכים

מה צריך הולך רגל לעשות מיד לאחר שנפגע בתאונת דרכים?

ראשית, יש לדעת כי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע, שכמעט כל אדם שנגרם לו נזק גופני כתוצאה מתאונת דרכים, יהיה זכאי לפיצויים. מכאן שהפיצויים מגיעים, בעיקרון, גם למי שנהג ברכב וגם למי שנכח בו, או נפגע מרכב בהיותו הולך רגל.

ישנם בחוק שישה מקרים בהם מי שנפגע בתאונת דרכים לא יהיה זכאי לפיצויים, אך אף אחד מהם לא מדבר על מי שנפגע כהולך רגל. כלומר, הולך רגל שנפגע בתאונת דרכים מרכב מנועי, תמיד יהיה זכאי לפיצויים בגין נזקי הגוף שנגרמו לו.

הולך רגל שנפגע מרכב, צריך לקבל מהפוגע את פרטיו האישיים ואת פרטי חברת ביטוח החובה שלו, כדי שהנפגע יתבע את חברת הביטוח בה מבוטח הפוגע.

מיד לאחר מכן, על הנפגע לפנות לקבלת טיפול רפואי. עליו להקפיד למסור לרופאים מידע מדויק וממוקד ככל האפשר, כדי שגובה הפיצויים לא יהיה נמוך מהסכום המגיע לו. כמו כן, חשוב שהנפגע ישכור את שירותיו של עו”ד העוסק בתאונות דרכים, שינחה אותו ויסביר לו מה עליו לעשות בכדי להגדיל את הפיצוי.

כיצד נקבע גובה הפיצויים להולך רגל שנפגע בתאונת דרכים?

גובה הפיצויים בגין תאונת דרכים נקבע לפי מספר פרמטרים, המכונים בשפה המשפטית “ראשי נזק”. להלן העיקריים שבהם:

כאב וסבל: הסכום נקבע בעיקר, על סמך גיל הנפגע ומצבו הרפאי לאחר התאונה (האם נקבעה לו נכות לצמיתה ובאיזה שיעור). ככל שהנפגע צעיר יותר, הוא כנראה יחיה עם סבלו זמן רב יותר, ולכן יקבל פיצוי גבוה יותר. כמו כן, ככל ששיעור הנכות יקבע באחוז גבוה יותר, כך סכום הפיצוי שנגזר מהסכום המירבי יהיה גבוה יותר. הסכום המירבי לפיצוי בגין ראש נזק זה הוא נכון להיום כ- 180,000 ₪, ואם לנפגע לא נקבעה נכות צמיתה כלל, הפיצוי יחושב בגובה של עד 10% מהסכום המירבי – קרי עד 18,000 ₪.

הפסד השתכרות לעבר ולעתיד: ככל והנפגע איבד מהכנסתו בגין אובדן כושר בו שהה בתקופה מסויימת (בעבר), חברת הביטוח תפצה אותו בגין הפסדי השכר שנגרמו לו, ככל והוא יצליח להוכיח הפסדים אלו ע”י תלושי שכר או בכל דרך אחרת. כנ”ל גם בהפסדי שכר לעתיד – ככל ויצליח הנפגע להוכיח כי משכורתו/כושר השתכרותו נפגע לעתיד, חברת הביטוח תפצה אותו בגין הפסד השתכרות לעתיד ע”י תשלום מראש וחד פעמי.

עזרה מצד ג’: נפגע שנזקק לסיוע מבני משפחתו בכדי להחלים, יהיה זכאי לפיצוי שישקף את מאמצי משפחתו, או הפסד הכנסותיהם בגין עזרה זו, אך עליו לספק אסמכתאות לכך. ככל שהסיוע משמעותי יותר – הפיצוי יהיה גבוה יותר.

הוצאות רפואיות והוצאות נסיעה עקב התאונה: חובה על חברת הביטוח של הנפגע לכסותן.

מה קורה אם לא מצליחים לאתר את הפוגע?

הולכי רגל רבים נפגעים בתאונות “פגע וברח”, ולעתים המשטרה לא מצליחה לאתר את הנהג הפוגע.

כיוון ולא ידוע ממי לדרוש את הפיצוי או את מי לתבוע, נשאלת השאלה האם במקרים כאלה הנפגע לא יקבל פיצוי בגין נזקי הגוף שנגרמו לו ?

התשובה לשאלה זו היא שלילית. במקרים בהם לא ידוע מי נהג ברכב הפוגע ו/או באיזו חברה הרכב הנ”ל מבוטח, הנפגע יכול לתבוע פיצויים מתאגיד בשם “קרנית” – קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים.

“קרנית” זוהי קרן שהוקמה במיוחד למקרים בהם אין או לא ידועה זהות חברת הביטוח אותה יש לתבוע, וכן במקרים בהם נפגעי תאונות דרכים נפגעים מרכבים לא מבוטחים.

המקרים הנוספים בהם ניתן לתבוע פיצויים מ”קרנית” לדוגמה, הם מקרים בהם הרכב הפוגע לא מבוטח עקב אי תשלום פרמיה, או שהרכב גנוב, וכן במקרים בהם השימוש ברכב נעשה בניגוד לתנאי הפוליסה (למשל הנוסעים ברכב שילמו לנהג על הנסיעה, למרות שבפוליסה לא מוגדר תנאי שכזה).

כדי להגיש בקשה לפיצויים מ”קרנית” יש למלא טופס תביעה בצירוף המסמכים הדרושים באתר “קרנית”, תוך ציון שם וכתובת מגורים. השולח יקבל תשובה תוך 30 יום מקבלת מסמכיו, ואם זכאותו אושרה, הוא יקבל מ”קרנית” את הפיצויים שהיה מקבל מחברת הביטוח, וגם הוצאות הטיפול הרפואי בנפגע, תשולמנה לביה”ח ע”י קרנית.

לאחר שקרנית תשלם לנפגע את הפיצויים המגיעים לו, היא “תחפש” את הפוגע או מי שנסע ללא ביטוח, בכדי לחזור אליו בתביעה. כלומר היא תתבע אותו בכדי לקבל חזרה את הפיצויים ששילמה לנפגע.

* האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני והעושה שימוש בתוכן עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו.
ייעוץ ראשוני