האם פושט רגל זכאי לפיצויים מתאונה?

כעיקרון, אדם שיש לו חובות לנושים והוא חסר כל יכולת לפרוע אותם, נקרא “פושט רגל”.

פיצויים מתאונת דרכים לפושט רגל – בעבר והיום

באופן כללי, לכל אדם שנפגע בתאונת דרכים, יש זכות לקבל פיצויים מחברת הביטוח. אף על פי כן, נשאלת השאלה, האם הדבר רלוונטי גם כשמדובר בפושט רגל? עד שנת 2019 התשובה הייתה חיובית, אך משנת 2019 – התשובה השתנתה.

עד שנת 2019, נושא פשיטת הרגל הוסדר בפקודת פשיטת הרגל. סעיף 86 לפקודה זו קבע שקופת הנשייה – המקום המנקז את כל נכסיו של החייב שישמשו לפירעון חובותיו על ידי נושיו – לא יכולה לכלול נכסים החיוניים לחייב ולאנשים שמתגוררים יחד איתו. נכסים אלה הם, למשל, אוכל, כלי אוכל, בגדים, ציוד רפואי, תרופות, מיטות וכלי מיטה. בפסק הדין “ידידיה” נקבעה ההלכה שנכסים אלה כוללים גם פיצויים בגין כל תאונה שהיא, כולל תאונת דרכים, וכן פיצויים בגין נזקי גוף.

במילים אחרות – לפי הלכת ידידיה, פושט רגל שנפגע בתאונת דרכים, זכאי לפיצויים בגין נזקי גוף, והם מגיעים אליו – לא לנאמן, לא לנושים ולא לשום גורם אחר. לעובדה שמדובר בפושט רגל – אין כל משמעות. על הלכה זו הייתה ביקורת במשך שנים רבות, בעיקר מצד נאמנים שטענו שלא ייתכן שפושט רגל, לו חובות רבים, יקבל פיצויים בסכומים כה גבוהים עקב תאונת דרכים, ושום חלק מסכום זה לא יועבר לנושים.

כך, כאמור, היה עד שנת 2019. בשנה זו, נקבעה הלכה חדשה בפסק הדין “קוגן”. על פי הלכתו של פסק דין זה, לא כל הפיצויים על נזקי גוף בגין תאונת דרכים, מוענקים לפושט הרגל, אלא רק חלק מן הפיצויים.

הפיצויים שעדיין מוענקים לפושט הרגל בעצמו הם פיצויים בגין זכויותיו האישיות, לדוגמא – פגיעה באוטונומיה וכאב וסבל. לעומת זאת, פיצויים בגין פגיעה בכושר השתכרותו של פושט הרגל – מוקנים לנאמן, ומועברים לקופת הנשייה. כלומר, פיצויים אלה משמשים לפירעון חובותיו של פושט הרגל על ידי נושיו.

פיצויים שכאלה, שאינם מוענקים לפושט הרגל, מחושבים בהתאם לתקופות. פושט הרגל צריך להעביר כספים שהוא קיבל ממתן צו הכינוס עד למתן צו ההפטר. זאת, גם אם מדובר בתאונת דרכים שקרתה עוד בטרם מתן צו הכינוס.

פושט רגל הזכאי לפיצויים מתאונה – מה חשוב שיידע?

באופן כללי, הליך פשיטת רגל אינו הליך שולי, ולכן, כל אדם צריך לשקול היטב האם כדאי לו להתחיל בהליך של פשיטת רגל. הדבר רלוונטי גם לנושא של פיצויים בגין תאונות דרכים: אדם שרוצה שסכום הפיצויים שהוא יקבל בגין תאונת דרכים יהיה גדול ככל האפשר, צריך לדעת שאם הוא ייכנס להליך של פשיטת רגל – סכום הפיצויים שיקבל יהיה נמוך מהסכום שהיה מקבל לולא היה נכנס להליך של פשיטת רגל. לכן, ייתכן ולאותו אדם כדאי להיכנס להסדר נושים.

בנוסף, מכיוון שכאמור החל משנת 2019, פיצויים בגין פגיעה בכושר ההשתכרות מועברים לקופת הנשייה ולא מוענקים לפושט הרגל, מומלץ לפושט הרגל לנסות ולהעלות, מול חברת הביטוח, את רכיב זכויותיו האישיות (כאב וסבל, פגיעה באוטונומיה), שכן פיצויים אלה עדיין מועברים אליו.

אם הנפגע אינו פושט רגל, אך יש עיקולים על החשבון ?

קיימים מקרים רבים בהם נפגע בתאונת דרכים חותם על שטר סילוק/הסכם פשרה עם חברת הביטוח וממתין לתשלום הפיצויים שלו, כאשר לפתע חברת הביטוח מודיעה לו כי איננה יכולה לשלם את הפיצויים, כיוון ורשום אצלה עיקול על שמו.

הכוונה היא, שאותו נפגע חייב כספים לאדם או גוף כלשהו, שפתח נגדו תיק הוצאה לפועל ובמסגרת תיק ההוצאה לפועל, הטיל על הנפגע עיקולים בחברות הביטוח (כגון: עיקול על קופות גמל או קרנות פנסיה או קרנות השתלמות וכיו”ב). כעת, כשחברת הביטוח רוצה להעביר לו תשלום, היא נתקלת במחסום (עיקול), ומשכך אותו נפגע לא יוכל לקבל את הפיצויים המגיעים לו, עד אשר הוא ידאג להסרת העיקול.

יש לשים לב – כי מדובר רק במקרים בהם העיקולים רשומים אצל חברות הביטוח. כלומר, אם קיימים עיקולים על חשבון הבנק לדוגמה, אזי אין קשר בין חברות הביטוח לחשבון הבנק, ולכן חברת הביטוח תוכל לשלם לנפגע את הפיצויים אם קיים עיקול על חשבון הבנק.

* האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני והעושה שימוש בתוכן עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו.
ייעוץ ראשוני