פיצויים במקרה של תאונת דרכים עם רכב פרטי

על פי חוק הפלת”ד (חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים), התשל”ה – 1975, כל אדם שנפגע מכלי רכב מנועי זכאי לפיצוי כספי בגין נזקי הגוף שנגרמו לו כתוצאה מהפגיעה. כהסדר משלים לכך, נקבע בחוק חובת ביטוח לכל כלי רכב מנועי, שלמעשה מחייב כל על רכב להיות מבוטח בפוליסת ביטוח חובה.

מי שנוהג בכלי רכב מנועי ללא פוליסת ביטוח חובה כאמור, עובר עבירה פלילית ובנוסף לכך חושף עצמו לאחריות אישית במקרה בו יגרום נזק לאדם אחר עקב תאונת דרכים.

פיצויים באופן אוטומטי לכל נפגע תאונת דרכים

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע מדיניות של אחריות מוחלטת, ללא תלות בשאלת האשם, לקבלת פיצויים בגין נזק גוף שנגרמו לאדם עקב פגיעה בתאונת דרכים. כלומר, כל אדם שנפגע מכלי רכב מנועי, חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע מדיניות של אחריות מוחלטת, ללא תלות בשאלת האשם, לקבלת פיצויים בגין נזק גוף שנגרמו לאדם עקב פגיעה בתאונת דרכים יהיה זכאי לפיצויים כספיים לכיסוי כל הנזקים שנגרמו לו עקב הפגיעה בתאונה.

הוודאות המוחלטת לקבלת פיצויים מתגשמת בשל חובת הביטוח המוטלת מכוח החוק על כל כלי רכב מנועי. משכך התביעה לקבלת פיצויים תוגש כנגד חברת הביטוח שביטחה את הרכב ממנו נפגע המבוטח בביטוח חובה. איתנותן הכלכלית של חברות הביטוח (כיס עמוק) מבטיחה את פירעון הפיצויים מהן בסיומו של הליך התביעה.

כמו כן, גם במקרה של תאונת דרכים בה מעורב כלי רכב מנועי שנעדר כיסוי ביטוחי בניגוד לדין, עדין תעמוד לנפגע וודאות מוחלטת פירעון נזקיו. זאת מאחר שתביעתו לפיצויים תתברר מול הקרן הממשלתית לנפגעי תאונות דרכים – “קרנית”, שמטרה להבטיח, על פי תנאים מסוימים, פיצויים לכל מי שנפגע כתוצאה מתאונת דרכים בהן כלי הרכב הפוגע נעדר כיסוי ביטוחי.

אולם חשוב לציין, כי במקרה כזה “קרנית” תהיה רשאית לחזור בתביעה משלה נגד מי שהיה מעורב בתאונה (בדרך כלל הנהג או בעל הרכב) ונעדר כיסוי ביטוח חובה ושכתוצאה מכך הושת עליה מתן פיצויים לנפגע תאונת דרכים.

תאונת דרכים עצמית

תאונת דרכים עצמית היא למעשה תאונה ללא מעורבותם של כלי רכב נוספים. על כן, במקרים של תאונה עצמית ישנה חשיבות מרבית להוכחת עצם קרות התאונה, נוכח העובדה כי אין עדי ראייה או נוסעים נוספים ברכב. לכן, במקרה כזה רצוי להצטייד בראיות בעלות משקל כגון – צילום מקום האירוע, סיכום רפואי (דו”ח מד”א), דו”ח שמאי על נזקי הרכב, קבלות בגין תיקון הרכב, אישור משטרה וכיו”ב.

מקרים ידועים כתאונה עצמית על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

  • התנגשות רכב בגדר בטיחות/עץ/עמוד חשמל
  • פגיעה עקב החלקה על הכביש
  • פגיעה עקב איבוד שליטה
  • התהפכות של הרכב
  • מעידה/נפילה בעת כניסה או יציאה מן הרכב
  • פגיעה עקב פתיחה או סגירה של דלת הרכב על איבר מאיברי הגוף

פיצויים במקרה של היעדר כיסוי ביטוחי

כיסוי ביטוחי לצורך שימוש בכלי רכב מנועי ייכנס לתוקף רק לאחר תשלום פוליסת ביטוח החובה בפועל. גם אם הייתה כוונה לחדש את הפוליסה לאחר שנים רצופות, או אפילו אם נמסרה הודעת חידוש לסוכן הביטוח, אין בכך כדי להעניק תוקף ביטוחי כל עוד תשלום הפוליסה לא בוצע בפועל. במקרה של תאונה בה מעורב נהג רכב שנעדר כיסוי ביטוחי, הוא עלול למצוא עצמו בסופו של יום חייב אישית בפיצויים לכל מי שנפגע בתאונה.
בנוסף לכך, במקרה שהנהג נפגע בעצמו, עת נעדר כיסוי ביטוחי, הוא אינו יוכל להנות מהוודאות המוחלטת בקבלת פיצויים.

את נזקיו הוא יידרש להוכיח על פי דיני הנזקין “הרגילים” ובתוך כך להוכיח את אשמתו של הנתבע בקרות התאונה. כלומר, תביעה נזיקית שונה מתביעה בהתאם לחוק הפלת”ד בכך שאם נהג הרכב אשם בגרימת תאונת הדרכים, הוא לא יהיה זכאי לפיצויים בגין נזקיו. הוא יהיה זכאי לפיצויים רק לאחר שיוכיח כי התאונה לא אירעה באשמתו אלא באשמת אחר, צד שלישי שגרם לתאונה כתוצאה מהתנהגותו במעשה או באי מעשה. בנוסף, יהיה עליו לצרף חוות דעת רפואית הקובעת את נזקיו והאם הם כתוצאה מהתאונה.

נוסע ברכב/ נהג שאינו הבעלים של הרכב

אדם הנוסע ברכב/נהג שאינו הבעלים של הרכב הלא מבוטח בביטוח חובה (לדוגמה: רכב עבודה), ונפגע כתוצאה מתאונת דרכים, יוכל לתבוע פיצויים מהתאגיד “קרנית”, וזאת רק במקרה בו יוכיח כי לא ידע שהרכב אינו מבוטח ובנסיבות העניין גם לא היה סביר שידע. במידה והנוסע/הנהג יפוצה ע”י “קרנית” בגין נזקי הגוף שלו, “קרנית” תחזור בתביעת שיבוב אל המזיק. כלומר, “קרנית” תתבע את מלוא הפיצויים ששילמה לנפגע, מנהג הרכב שנהג ללא ביטוח חובה או מבעלי הרכב שנתן לאחר לנהוג ללא ביטוח חובה.

* האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני והעושה שימוש בתוכן עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו.
ייעוץ ראשוני