תאונת פגע וברח

מהי תאונת פגע וברח?

תאונת פגע וברח, כשמה כן היא. תאונת דרכים בה הנהג הפוגע נמלט מייד מזירת התאונה, מבלי שהגיש עזרה ו/או מסר לידיו את פרטיו האישיים, לאדם שבו פגע. הבריחה יכולה להתבצע לאו דווקא באמצעות המשך נסיעה ברכב, אלא גם למשל, באמצעות ריצה מהירה.

לעתים, הנהג הפוגע בורח מזירת התאונה כדי להתחמק מהמשטרה וכתוצאה מכך מענישה. עם זאת, לעתים הבריחה מזירת התאונה נעשית בשל הלם או פאניקה בהם שרוי הנהג הפוגע, עקב אותה פגיעה.

העונשים בגין תאונת פגע וברח

בישראל, תאונת פגע וברח היא עבירה פלילית, ובלשון החוק היא נקראת עבירת הפקרה לאחר פגיעה. סעיף החקיקה המתייחס לעבירה זו הוא סעיף 64א לפקודת התעבורה. העונשים בגין עבירה זו, על פי סעיף זה, הם:

שלוש שנות מאסר לנהג שהיה מעורב בתאונה בה נפגע אדם, היה עליו לדעת שבתאונה נפגע/יכול היה להיפגע אדם, אך למרות זאת הוא לא עצר במקום התאונה או בסמוך אליו כדי להזעיק עזרה;

שבע שנות מאסר לנהג שהיה מעורב בתאונה בה נפגע אדם, אך למרות זאת הוא לא עצר כדי להתוודע לתוצאות התאונה, או עצר אך לא הזעיק עזרה.

ארבע-עשרה שנות מאסר לנהג שהיה מעורב בתאונה שגרמה לאדם חבלה חמורה או להריגתו, ולמרות זאת הוא לא עצר ו/או הזעיק עזרה.

המאסר, על פי החוק, יהיה מאסר בפועל ולא מאסר על תנאי, ובנוסף קובע החוק שבנוסף לעונש המאסר, יוכל בית המשפט להטיל קנס כספי על הנהג הפוגע.

יש לציין, שלעתים יוכל בית המשפט להתחשב בנסיבות מקלות, למשל אם הנהג יוכיח שנהג בתום לב, שנסיבות המקרה היו מיוחדות וכן יוכיח כי הוא לא האשם בתאונה – ייתכן והוא יקבל עונש קל יותר מבית המשפט.

מה קורה אם לא מצליחים לאתר את הפוגע?

לעתים, המשטרה לא מצליחה לאתר את הנהג הפוגע. נשאלת השאלה מה קורה במקרים כאלה? האם הנפגע ו/או בני משפחתו לא מקבלים שום פיצוי, שכן לא ידוע ממי לדרוש אותו? התשובה לשאלה זו היא כמובן שלילית. במקרים בהם לא ידוע מי נהג ברכב הפוגע ו/או באיזו חברה הרכב הנ”ל מבוטח, הנפגע ו/או בני משפחתו יכולים לתבוע פיצויים מתאגיד בשם קרנית – קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים.

מקרים נוספים בהם ניתן לתבוע פיצויים מ”קרנית” הם מקרים בהם הרכב הפוגע לא מבוטח עקב אי תשלום פרמיה, או שהרכב גנוב, וכן במקרים בהם השימוש ברכב נעשה בניגוד לתנאי הפוליסה (למשל הנוסעים ברכב שילמו לנהג על הנסיעה, אף על פי שבפוליסה לא מוגדר תנאי שכזה).

כדי להגיש בקשה לפיצויים מ”קרנית” יש למלא טופס תביעה בצירוף המסמכים הדרושים באתר “קרנית”, תוך ציון שם וכתובת מגורים. השולח יקבל תשובה, חיובית או שלילית, תוך 30 יום מקבלת מסמכיו, ואם זכאותו אושרה, הוא יקבל מ”קרנית” את הפיצויים שהיה מקבל מחברת הביטוח, וגם הוצאות הטיפול הרפואי בנפגע, תשולמנה לבית החולים על-ידי קרנית.

לסיכום, תאונת פגע וברח היא תאונת דרכים בה הנהג הפוגע נמלט מזירת התאונה מבלי שעצר את רכבו כדי להגיש עזרה לנפגע ו/או למסור לו את פרטיו האישיים. העונש בגין עבירה זו יכול להגיע לעד ארבע-עשרה שנות מאסר, וגם אם המשטרה לא מצליחה לאתר את הנהג הפוגע, יוכלו הנפגע ו/או משפחתו להגיש בקשה לפיצויים מהתאגיד “קרנית”.

* האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני והעושה שימוש בתוכן עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו.
ייעוץ ראשוני