נתונים סטטיסטיים: תאונות דרכים קטלניות בישראל

מספר ההרוגים בכבישים מאז קום המדינה עולה על 30,000. יותר מספר ההרוגים מכל מלחמות ישראל. למרות שציבור הנהגים מודע יותר לצורך של נהיגה בטוחה, ולמרות שמבוצעים מבצעי אכיפה שונים עדיין המספרים מדאיגים.

זה לא חדש שאנו מבלים זמן רב מחיינו בדרכים, בין אם ברשותנו רישיון נהיגה ובין אם לאו. אין ספק כי כבישי ישראל עמוסים ברוב שעות היום בכלי רכב מכל הסוגים. הכביש הפך לזירת אימים של ממש במיוחד לאור העלייה במספר רוכבי האופניים החשמליים והקורקינטים.

חדשות לבקרים אנו שומעים על תאונה קטלנית שגבתה חייהם של בני אדם וכן על נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, כי ישנה עלייה או ירידה במספר ההרוגים לעומת תקופה מקבילה אשתקד. המציאות אכן מצערת ותאונות הדרכים גובות מדי שנה כ- 500 קורבנות.

על מנת לבחון את תופעת תאונות הדרכים במדינת ישראל נבחנים מספר פרמטרים לדוגמא: מקום התאונה, זמן התאונה, חומרת התאונה, גיל הנהג ועוד.

להלן ייוצגו מספר נתונים בהתאם לפרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה:

  • מספר ההרוגים בתאונות דרכים בשנת 2020 עמד על 302 בני אדם כאשר לעומת השנה שקדמה לה, ניתן לראות ירידה של 15% בהרוגים.
  • מספר ההרוגים בשנת 2020 הוא הנמוך ביותר מאז שנת 2013.
  • מספר התאונות הקטלניות בשנת 2020 ירד ב -11.2% (בעיקר במרחב הבינעירוני).
  • בקרב רוכבי האופניים מספר ההרוגים ממשיך לטפס – בשנת 2018 – 14%, בשנת 2019 – 18% ובשנת 2020 – 23% הרוגים.
  • 76% מההרוגים בתאונות דרכים הינם גברים (לעומת 23% נשים).
  • בשנת 2020 החודש בו נרשמו מספר הרוגים גבוהה ביותר הינו חודש אוגוסט.
  • בחודש מרץ 2012 נהרגו 27 בני אדם בתאונות דרכים לעומת 18 בני אדם בתקופה מקבילה בשנה שעברה.

במבט ראשון על הנתונים נראה כי הם מעודדים, אך בהתחשב בשנה שעברה עלינו (מגפת הקורונה שהביאה עמה סגרים) נראה שאנו עוד רחוקים מלראות תמונה אופטימית.

מהן הסיבות העיקריות לתאונות דרכים

רוב תאונות הדרכים הן תולדה של רשלנות, חוסר אחריות או טעות בשיקול הדעת.
לדוגמא: נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים, נהיגה במצבי עייפות, התעסקות בדברים אחרים בזמן הנהיגה, הסחות דעת וכו. כל אלה גורמים לתאונות דרכים קשות שקורות ברגע .

על פי נתוני משטרת ישראל הסיבות העיקריות לתאונות דרכים הן: אי שמירת מרחק, מהירות גבוהה יותר מהמותר, שימוש בנייד בזמן נהיגה, אי ציות לרמזור ועוד. בהתאם למחקר שנערך על ידי הרשות לבטיחות בדרכים נמצא, כי גם תקופה של מתח וחרדה בקרב הציבור מעלה את מספרן של תאונות הדרכים.

מהם סוגי כלי הרכב המעורבים בתאונות דרכים בישראל

מהנתונים עולה, כי כמות הנסיעות המרובה והזמן בכבישים של כלי רכב שונים מעלים את הסיכוי לתאונות דרכים. כך לדוגמא, אוטובוסים מעורבים בתאונות קטלניות פי 9.6 ומשאיות בכ – 17% מהתאונות וזאת בהשוואה לכלי רכב פרטיים. בנוסף, כ- 10% מההרוגים בתאונות דרכים הינם רוכבי אופנוע.

בכל מדינות העולם פועלים להורדת כמות תאונות הדרכים וכך גם במדינת ישראל. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הציבה לעצמה מספר מטרות כאשר העיקרית שבהן – הקטנת מספר תאונות הדרכים והקטל בכבישים. הרשות לבטיחות בדרכים משתפת פעולה עם גופים שונים לרבות משטרת ישראל, אור ירוק וגופים נוספים אשר נרתמו למאבק ופועלים במגוון ערוצים לשם מניעת תאונות דרכים ומזעור הנפגעים. שתהיה לנו נסיעה בטוחה.

* האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני והעושה שימוש בתוכן עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו.
ייעוץ ראשוני