האם נפגע בתאונת דרכים ללא רישיון נהיגה או רישיון רכב בתוקף – זכאי לפיצויים?

כעיקרון, כל אדם שנפגע בתאונת דרכים, זכאי לקבל פיצויים עבור נזקי הגוף שלו. ואולם, נשאלת השאלה האם כך הדבר גם כשהנפגע בתאונת הדרכים נהג עם רישיון נהיגה ו/או רישיון רכב שתוקפם פג.

מתי רישיון הנהיגה או רישיון הרכב עלולים לא להיות בתוקף?

קודם כל, יש להבין באילו מקרים רישיון הנהיגה או רישיון הרכב עלולים שלא להיות בתוקף.

רישיון נהיגה – עד אוקטובר 2021, לרישיון הנהיגה בישראל היה תוקף של 10 שנים. כלומר, בעל רישיון נהיגה, היה צריך, אחת ל-10 שנים, לחדש את רישיון הנהיגה, בתשלום של 435 ₪. כל עוד לא עשה כן, רישיון הנהיגה שלו לא היה בתוקף ואסור היה לו לנהוג.

החל מאוקטובר 2021, לרישיון הנהיגה הישראלי יש תוקף עד יום הולדתו ה-70 של בעל הרישיון. התשלום לחידוש הרישיון הוא 510 ₪.

יש לציין, שרישיון נהיגה יכול להיות בתוקף מבחינת התאריך, אך להישלל מבעליו מסיבות שונות, כדוגמת אי-כשירות הבעלים לנהיגה, או בגין עבירות תנועה וכיו”ב. גם במצב זה, כמובן, אסור יהיה לבעל הרישיון לנהוג.

רישיון רכב – תוקפו של רישיון רכב הוא למשך שנה, ואם מדובר ברכבים חדשים – למשך שנתיים. בכל שנה או שנתיים (בהתאם לגיל הרכב), יש לבצע מבחן כשירות לרכב – מה שמכונה “טסט”. מטרתו של מבחן זה היא לוודא שהרכב כשיר מבחינה בטיחותית להמשיך ולנוע בכביש, וכן אינו פולט גז יתר על המידה באופן שמזהם את הסביבה. בכל רישיון רכב מצוין מהו תאריך תוקף הרישיון, ואם מגיע תאריך זה והרכב טרם נלקח לטסט – אין לנהוג בו עד שיילקח לטסט בו ייקבע שניתן להמשיך ולנהוג ברכב.

תאונת דרכים עם רישיון נהיגה לא בתוקף

לפי סעיף 7 לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, נפגעי תאונות דרכים שנהגו ללא רישיון נהיגה בתוקף, לא יהיו זכאים לפיצויים עבור נזקי הגוף שלהם, רק במקרים בהם רישיונם נשלל עקב אי-כשירותם לנהוג. כלומר, אם רישיון הנהיגה לא בתוקף עקב כך שהמועד לחידושו עבר, ולא נעשה דבר כדי לחדש את הרישיון, אין כל מקום למנוע מהנהג לקבל פיצויים בגין תאונת דרכים.

חשוב לציין, שישנם מקרים בהם רישיון הנהיגה נשלל, אך בעל הרישיון כלל לא היה מודע לשלילה. מקרים כאלה יכולים להתרחש, לדוגמה, כשבעל הרישיון נשפט שלא בנוכחותו והוחלט לשלול את רישיונו, והוא גם לא קיבל שום מכתב שהודיע שרישיונו נשלל.

במקרים אלו, כאשר בעל הרישיון טוען שהוא לא היה מודע לכך שרישיונו נשלל, בוחן בית המשפט האם אי-הידיעה של בעל הרישיון על השלילה הוא בתום לב, או שאינו בתום לב או שבעל הרישיון היה מודע לשלילה אך בוחר להתעלם מכך.

שאלה נוספת שנשאלת היא – האם בעל רישיון שנשלחה לו הודעה בדבר השלילה, אך מסיבות שונות היא לא הגיעה לידיו, יהיה זכאי לפיצויים בגין תאונת דרכים? כלומר, האם מעצם העובדה שההודעה בדבר השלילה נשלחה לבעל הרישיון, ניתן יהיה לקבוע שבעל הרישיון ידע על השלילה?

בעקרון, בתי המשפט החליטו כי, בכדי שחברות הביטוח יוכלו לשלול פיצויים מנפגעי גוף, נטל ההוכחה שבעל הרישיון ידע על השלילה מוטל על חברות הביטוח. כלומר, במקרה בו ההודעה לא הגיעה לבעל הרישיון, והוחזרה לשולח, לא ניתן יהיה לקבוע שבעל הרישיון ידע על השלילה, ובכך חברת הביטוח לא הוכיחה שבעל הרישיון היה מודע לשלילה. במקרה כזה הנפגע יהיה זכאי לפיצויים בגין נזקי הגוף שלו.

יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי אם בעל הרישיון עשה פעולה כלשהי על מנת שההודעה בדבר שלילת הרישיון לא תגיע אליו (לדוגמה: לא אסף את המכתבים שנשלחו אליו, חסם את האפשרות לשלוח לו מכתבים בדואר האלקטרוני וכיו”ב), דינו כדין מי שידע על שלילת רישיונו, ולכן ייתכן ולא יהיה זכאי לפיצויים בגין תאונת הדרכים.

תאונת דרכים עם רישיון רכב לא בתוקף

אם במהלך התאונה, רישיון הרכב לא היה בתוקף, הזכאות לפיצויים תלויה בסוג הנזק (נזק גוף או נזק לרכוש/רכב).

אם מדובר בנזק גוף – לעובדה שרישיון הרכב לא היה בתוקף בעת התאונה, אין כל משמעות, והנפגע יהיה זכאי לפיצויים בגין התאונה.

לעומת זאת, כשמדובר בנזק רכוש – המצב שונה. הרי, כאמור, כל מטרתו של מבחן הביצוע השנתי או הדו-שנתי (טסט) של הרכב היא לוודא שהרכב כשיר מבחינה בטיחותית להמשיך ולנוע בכביש. אם הרכב לא נלקח למבחן זה, חברת הביטוח עלולה להסיק שהסיבה לכך היא שהרכב אינו כשיר מבחינה בטיחותית להמשיך ולנוע בכביש. כלומר, שימוש ברכב במצב שכזה הוא אפוא שימוש לא חוקי, ולכן חברות הביטוח יכולות לטעון כי הנהג לא יהיה זכאי לפיצויים בגין נזקי הרכוש.

יחד עם זאת, לרוב – בתי המשפט קבעו כי טענת/קביעת חברת הביטוח לא מהווה סוף פסוק. אין כל חזקה, כי רכב שלא עבר טסט, אינו תקין או אינו כשיר לנסיעה, או כי בשל כך ארעה התאונה. כלומר, העובדה שהרכב לא נלקח לטסט והיה מעורב בתאונת דרכים, לא מעידה על כך שהוא אכן לא תקין ולא כשיר להמשיך ולנוע בכביש.

על חברת הביטוח מוטלת החובה להוכיח כי התאונה נגרמה כתוצאה מליקוי ברכב. לדוגמה, כי התאונה נגרמה בשל אי יכולת העצירה של הרכב ו/או סטייה מהנתיב כתוצאה מפגם מכני ו/או כל הוכחה אחרת הקשורה לאי שמישותו של הרכב.

* האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני והעושה שימוש בתוכן עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו.
ייעוץ ראשוני