זכאות לפיצויים לנוסע בתחבורה ציבורית

כידוע, לנסיעה בתחבורה ציבורית יש יתרונות רבים. עם זאת ולמרבה הצער, ישנם לא מעט אירועי תאונות בהם מעורבים נוסעים עת השתמשו בתחבורה ציבורית. הדבר משותף לכל כלי הרכב המשרתים תחבורה ציבורית, דוגמת אוטובוס רכבת, מונית שירות וכיו”ב.

מקרים של תאונות בקרב משתמשי תחבורה ציבורית

מלבד אירוע בו מעורב כלי רכב תחבורה ציבורית בתאונת דרכים בעצמו, ישנם אירועים נוספים המוכרים כתאונת דרכים בין הנוסעים ובין כלי הרכב הציבורים, מקרים כגון:

⦁ נוסע שנפל ברכב ציבורי עקב איבוד שיווי משקל/בלימה/האצה פתאומית של רכב ציבורי.
⦁ פציעה של נוסע מחפץ או מתקן בכלי רכב ציבורי עקב בלימה /האצה פתאומית.
⦁ פגיעה/נפילה/מעידה של נוסע תוך כדי עלייה לרכב הציבורי או ירידה ממנו.
⦁ פגיעה של נוסע עקב פתיחה או סגירה של דלתות הרכב הציבורי על איבר גוף.

מקרים אלה ייחשבו על פי חוק כתאונת דרכים המזכה את הנפגע בפיצויים ובכיסוי כל ההוצאות שנגרמו לו עקב הפגיעה. את יישוב הפיצויים יש לעשות מול חברת הביטוח של כלי הרכב הציבורי בפוליסת ביטוח חובה. לצורך יישוב הפיצויים חשוב כי יהיו בידי הנפגע את הפרטים הבאים:

⦁ מספר רישוי של כלי הרכב הציבורי.
⦁ תאריך התאונה, שעת התאונה, מיקום התאונה ונסיבות התאונה.
⦁ אישור תשלום עבור הנסיעה בה אירעה הפגיעה עם כלי הרכב הציבורי.
⦁ שם החברה של הרכב הציבורי (דן, אגד, קווים וכיוב’), מס’ הקו, מספר הרכב הציבורי ומספר הרישוי.
⦁ שם הנהג, מס’ הנהג. באם מדובר ברכבת – הסדרן/הכרטיסן של הרכבת או אחראי על התחנה.
⦁ פרטים של עדים במידה ויש.
⦁ צילום מקום האירוע וכלי הרכב הציבורי.
⦁ אישור משטרה- על הנפגע לדווח למשטרה על התאונה ולקבל לשם כך “אישור משטרה” על מעורבות בתאונת דרכים.
⦁ הנהלת הרכבת – יש לדווח להנהלת תחנת הרכבת על התאונה ולרשום את הפרטים המלאים של העובד שקיבל את הדיווח.
נהג רכב ציבורי שנפגע בתאונה

באופן עקרוני דינם של נהגים המסיעים נוסעים בתחבורה ציבורית לא שונה מדינו של כל נהג הנוהג ברכב פרטי. לפיכך, נהג רכב ציבורי זכאי לפיצויים לנפגעי תאונות דרכים כתוצאה מנזקי גוף שנגרמו לו בשל מעורבותו בתאונת דרכים. כך גם במקרה אם אירעה הפגיעה עקב פתיחה או סגירה של דלתות הרכב וכן במקרה של פגיעה תוך כדי עלייה או ירידה מהרכב. עם זאת, קיים לכך חריג – פגיעה של נהג כלי רכב ציבורי שאירעה במהלך בדיקה ביטחונית. פגיעה במהלך בדיקות ביטחוניות אלה כמתחייב על ידי חברות ההסעות, אשר מבוצעות ככלל לפני או אחרי הנסיעה, לא ייחשבו כתאונת דרכים המזכה בפיצויים כאמור.

פגיעת נוסע כתוצאה מירידה או עליה לאוטובוס

סוגיה זו עוררה לא מעט שאלות משפטיות שהגיעו אף הן לפתחו של בית המשפט העליון. כפי האמור לעיל, מקרים בהם אחד או יותר מהנוסעים באוטובוס נפגע במהלך הנסיעה עת האוטובוס לא עצר עצירה מוחלטת, או בשל עצירה פתאומית, יזכו את הנוסע שנפגע כמובן, בפיצויים מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

אולם, עיקר המחלוקת עלתה סביב מקרים בהם נוסע האוטובוס נפגע כתוצאה מנפילה שאירעה לאחר שצעד מחוץ לאוטובוס (סיים את הליך הירידה מהאוטובוס) וכבר היה כצעד או שניים בהמשך דרכו בשולי הדרך. בית המשפט העליון הכריע את המחלוקת וקבע, כי מקום בו נוסע האוטובוס כבר צעד מחוץ לאוטובוס, נפל, ונפגע כתוצאה מכך, אין מדובר בתאונת דרכים כמשמעותה בחוק הפיצויים כאמור.

* האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני והעושה שימוש בתוכן עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו.
ייעוץ ראשוני