הגבלת שכר טרחת עורך הדין בייצוג נפגעי תאונות דרכים

מי שנפגע בתאונת דרכים ובחר להסתייע בעורך דין שיגיש עבורו תביעה לקבלת פיצויים, עליו לדעת כי החוק קובע מה יהיה גובה שכר הטרחה המקסימלי שישולם לעורך הדין עבור הטיפול בתיק תאונת דרכים.

על פי סעיף 16 לחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, נקבעו באמצעות המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין תעריפים מקסימליים לגובה שכר הטרחה של עורך דין עבור טיפול וייצוג בתיקי תאונות דרכים.

אך יש לשים לב כי עורך הדין לא גובה את שכר הטרחה מהפיצויים של הנפגע (כלומר עורך הדין לא מקזז או “גוזר” או מפחית את שכר הטרחה מהפיצוי) אלא, שכר הטרחה משולם לעורך הדין ע”י חברת הביטוח כתוספת לפיצויים אותם היא משלמת לנפגע.

חשוב להדגיש כי הנפגע איננו משלם לעורך הדין שכר טרחה מכיסו. חברת הביטוח היא שמשלמת עבור הנפגע את שכר טרחת עורך הדין כפי הקבוע בחוק, בדיוק כפי שהיא משלמת לו הוצאות אחרות שנגרמו לו בגין תאונת הדרכים.

לעורך הדין קיימות 2 אפשרויות לבחירה באופן קבלת שכר הטרחה שלו:

  • אפשרות ראשונה – שכר טרחה בחישוב לפי אחוזים מהתוצאה.
  • אפשרות שנייה – שכר טרחה בסכום נקוב ומוסכם מראש בינו לבין הלקוח (הנפגע).

באם יבחר עורך הדין באפשרות הראשונה (שכר טרחה בחישוב על פי אחוזים), קיימות בחוק 3 אפשרויות לתשלום שכר טרחת עורך הדין :

  1. במקרה בו לא מוגשת תביעה לבית משפט, והצדדים הגיעו לידי פשרה ביניהם – חברת הביטוח תוסיף לעורך הדין שכר טרחה בשיעור של 8% + מע”מ לסכום הפשרה.
  2. במקרה בו כן מוגשת תביעה לבית משפט, והצדדים הגיעו לידי פשרה ביניהם – חברת הביטוח תוסיף לעורך הדין שכר טרחה בשיעור 11% + מע”מ לסכום הפשרה.
  3. במקרה בו התיק יתנהל בבית המשפט ויינתן פסק דין – חברת הביטוח תשלם לעורך הדין שכר טרחה בשיעור 13% + מע”מ מהסכום שייפסק בפסק הדין לתשלום פיצויים עבור הנפגע.

לדוגמה: אם קיבל הנפגע פיצוי בסך 100,000 ₪, במסגרת פשרה לאחר הגשת תביעה לבית משפט, אזי חברת הביטוח תוסיף לנפגע גם שכר טרחת עורך דין בשיעור של 11% + מע”מ, דהיינו 12,870 ₪. כלומר הנפגע יקבל פיצוי בסך כולל של 112,870 ₪, כאשר 12,870 ₪ מתוך הסך הכולל ישולמו לעורך הדין.

אם יבחר עורך הדין באפשרות השנייה (שכר טרחה בסכום נקוב ומוסכם מראש), יהיה על עורך הדין לסכם עם הלקוח (הנפגע) על סכום אותו הוא דורש עבור הטיפול והייצוג בתיק, ללא כל קשר לתוצאה שתתקבל. כלומר, ללא אחוזים כלשהם מסכום הפיצוי.

לדוגמה: אם סוכם ע”י הצדדים (בין הלקוח לעורך הדין) כי עורך הדין יקבל שכר טרחה בסך של 5,000 ₪, ללא כל קשר לתוצאה, לא יוכל עורך הדין לקבל תשלום נוסף בגין הטיפול והייצוג, לרבות אחוזים מהפיצוי. דהיינו אם התיק ייסגר בפשרה של 100,000 ₪, עורך הדין יוכל לקבל תשלום שכר טרחה בסך 5,000 ₪ בלבד, כפי שסוכם מראש.

תשלום עבור הוצאות

ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין התירה לעורכי הדין במקרים בהם יבחר עורך הדין בקבלת שכר טרחה על פי האפשרות הראשונה (שכר טרחה בחישוב על פי אחוזים), לגבות מהלקוח בגין הוצאות שמוציא עורך הדין עבור הטיפול והייצוג בתיק, תשלום בנוסף לשכר הטרחה שמוגבל בחוק. התשלום הנוסף בגין ההוצאות הינו עד 600 ₪ – במקרה בו לא הוגשה תביעה לבית המשפט, ועד 1,200 ₪ – במקרה בו כן הוגשה תביעה לבית משפט.

* האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני והעושה שימוש בתוכן עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו.
ייעוץ ראשוני